Конспект уроку. Викриття чиношанування, самоприниження в оповіданні А.П.Чехова «Товстий і тонкий». Роль художньої деталі в оповіданні.


Тема. Викриття чиношанування, самоприниження в оповіданні А.П.Чехова
          «Товстий і тонкий». Роль художньої деталі в оповіданні.
Мета: визначити актуальні проблеми у творі, вчити учнів висловлювати своє
ставлення до порушених питань; закріпити знання сюжету твору; визначити
кульмінаційні моменти; формувати вміння характеризувати персонажів у їх
ставленні до інших, життєвих цінностей, пояснювати вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки, пояснити символічний зміст назви твору; формувати вміння знаходити художні деталі та встановлювати їх роль у тексті;  виховувати нетерпимість до чиношанування, самоприниження.
Обладнання:  ілюстрація до оповідання «Товстий і тонкий»Т. Шишмарьової, фотографія скульптурної композиції Д.Бєгалова «Товстий і тонкий»,підручники.
 Тоді людина стане кращою, коли ви
покажете їй, якою вона є насправді.
А.П.Чехов
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
Учитель. На минулому уроці ми познайомилися з життям і творчістю А.П.Чехова.
-         Яким бачив Чехов головне завдання письменника?(Вплинути на душу людини, примусити її самовдосконалюватися, навчити її, як жити у світі)
-         Як називають таку повчальну літературу?(Дидактичною)
-         З яким жанром дидактичної літератури ви вже знайомі?(З байками)
Робота з епіграфом.
ІІІ Повідомлення теми та мети уроку
Учитель. Чехов усіма своїми творами показує, якою є людина. Сьогодні на уроці ми з вами спробуємо з’ясувати якими є герої оповідання Чехова «Товстий і тонкий», які вади їх характеру викриває Чехов, як він досягає цього, які прийоми він для цього використовує.
IV Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
1.     Словникова робота(повторення літературних термінів)
-         Який твір називається оповіданням?
-         Що ми називаємо комічним у літературі?
-         Які різновиди комічного ви знаєте?(Гумор, сатира)
Гумор – це доброзичливий, м’який сміх.
Сатира – сміх викривальний, нещадний.
Учитель. Давайте з’ясуємо, яким же є сміх Чехова в оповіданні «Товстий і тонкий». Вдома ви повинні були прочитати оповідання, з’ясувати значення незнайомих вам слів.
2.     Бесіда на первинне сприйняття твору.
-         Чи сподобався вам твір?
-         Що було для вас незрозумілим?
-         Чи виникли у вас запитання під час його читання?
-         Чи зрозуміла вам назва твору?
-         «Товстий», «тонкий» - які за значенням ці слова?(Протилежні. Уже в самій назві ми відчуваємо протистояння героїв)
3.     Робота над аналізом художнього твору
            Бесіда.
-         Назвіть головних героїв твору.
-         Яка подія змальована у творі?
-         Де вона відбулася?
-         Зачитайте авторську характеристику персонажів.
-         Про що свідчать такі деталі(Товстий «губи лисніли від масла…пахло хересом і флендоранжем»; тонкий «нав’ючений чемоданами, клунками та коробками... пахло шинкою і кавовою гущею»)
-         Ви отримували випереджальне завдання: з’ясувати значення слів «херес», «флендоранж»(Відповіді учнів). Отже, ми бачимо, що завдяки декільком штрихам, деталям Чехов повідомляє нам, що Товстий і Тонкий належать до різних соціальних станів.
-         Як звали Товстого і Тонкого?( Михайло і Порфирій)
-         Чи давно вони знайомі?(Були шкільними друзями)
-         Як поводять себе друзі при зустрічі?(Радіють)
-         Доведіть, що радість героїв була щирою(Очі повні сліз)
-         Чи траплялися у вашому житті схожі ситуації?( наприклад, несподівана зустріч зі старим товаришем) Якою була ваша реакція?
Проблемне запитання. Чи завжди вдається зберегти дружбу колишнім однокласникам? Чому часто шкільні друзі, ставши дорослими, розходяться назавжди? Чи завжди можна зберегти теплі стосунки?  

-         Як поводять себе герої оповідання в перші хвилини зустрічі?
-         Хто перший почав розмову?
-         Що цікавить Тонкого?
-         Про що дізнається читач із розповіді Тонкого?(Що він одружений, має сина; про прізвиська, які були у гімназії у Порфирія і Михайла)
-         Чому саме такі прізвиська мали гімназисти?(Порфирія прозвали Геростратом, бо він був хуліган і прославився тим, що спалив казенну книжку)
-         Хто такий Герострат? Чим він прославився?(Грек, який у 356р.до н.е. спалив храм Артеміди в Ефесі, що вважався одним із семи чудес світу, лише для того, щоб увічнити своє ім’я. Слава Герострата – ганебна слава)
-         Яке прізвисько мав Михайло? (Ефіальт)
-         Чому саме таке прізвисько йому дали? (Ефіальт – грек, який, за легендою, провів персів  у тил спартанців під час битви при Фермопілах в 480 р.до Р.Х. Михайло став зрадником)
-         Чому Тонкий не соромиться свого дитячого минулого?(Ябедничество – одна із форм схиляння перед силою і владою)
-         Тонкий згадує минуле, потім представляє свого сина та дружину. Як вони себе поводять?(Нафанаїл «трохи подумав і зняв шапку», «трохи подумав і сховався за батькову спину»)
-         Що ми дізнаємося про те, як склалося життя Тонкого?(Не дуже гарно. Дружина уроки музики дає, він виготовляє портсигари, скоріше за все грошей не вистачає. Призначили столоначальником)
-         А що Товстий розповідає про себе?
-         Чи змінилася після цього поведінка Тонкого?
-         Як і чому? (Причиною зміни поведінки Тонкого стала новина про високу посаду Товстого, Тонкий хіхікає, згорбився, звузився)
-         Чи схожа така поведінка на поведінку друзів?
-         Які слова використовує Чехов для того, щоб передати найвищий ступінь приниження Тонкого? «Його чемодани, клунки і коробки стиснулись, поморщились»       
-         Як називається цей художній прийом?(Уособлення)
-         Що ж таке художня деталь? З якою метою вона використовується?(Художня деталь-це виразна подробиця або штрих, що несе значне змістове навантаження, збуджує думку, викликає в уяві читача цілісну картину і пробуджує низку асоціацій). Запис в зошити.
-         Як поводить себе Товстий? (Йому не подобається це «чинопочитання», його занудило)
-         Як ви розумієте слово «чинопочитання»?Чиношанування-шанування старших молодшими по службі)
-         Чи висловлює неприязнь Товстий до Тонкого?(Хоч йому і неприємно, він подає руку Тонкому)
-         А як себе при цьому поводить Тонкий та члени його сім’ї?(Уклонився всім тулубом, захихикав, потиснув три пальці. Дружина посміхнулася. Нафанаїл шаркнув ногою і випустив картуз)
-         Оповідання закінчується словами «Всі троє були приємно вражені». Хто ці троє?
-         Чи дійсно їм було приємно?(Ці слова мають приховане значення, є насмішкою. Іронія – прихована насмішка над кимось або чимось) Запис в зошити.
-         Як ви гадаєте, чи можливо в такій ситуації зберегти дружні стосунки?(Ні, бо для одного дитинство, дружба – цінність, для другого – посади, гроші, статус в суспільстві. Неможливо у такому випадку зберегти дружні стосунки. Неприємно бачити людину та спілкуватися з нею, якщо вона не має почуття гідності)
Учитель. Чехов був дійсно майстром, майстром короткого оповідання. Його хвилює людина, її проблеми. Чехов любив простих, щирих людей, які чесною працею заробляють собі на шматок хліба. Але писав Чехов і про інших людей, гордовитих чиновників, неуків, що плазують перед сильними, а до слабких ставляться із зневагою. Письменник засуджує низькопоклонство, підлабузництво. (Низькопоклонство - рабське й улесливе схиляння перед ким-небудь або чим-небудь).  Максим Горький сказав про Чехова: «Ніхто до нього не вмів так безжалісно правдиво намалювати людям безсоромну і жалюгідну картину їхнього життя».
-         Як ви думаєте, чому Чехов називає своїх героїв не на ім’я, а Товстий і Тонкий?(Узагальнює)
Учитель. І дійсно, Чехов описує не недоліки окремих людей, він засуджує психологію раба, що панувала в царській Росії.
4.     Робота з ілюстрацією. Скульптурна група (скульптор Давид Бєгалов) у м. Таганрог
-         Як скульптор передає особливе чиношанування Тонкого та членів його сім’ї?(Схиляються перед Товстим)
-         Які деталі, що зустрічаються у тексті відобразив скульптор?
5.     Майстерність Чехова
-         У чому проявилась майстерність Чехова?
«Умію лаконічно говорити про довгі речі, – визначав Чехов ». І це правда, Чехов створив цілу систему, яка дозволила йому цього досягти.
·        Форма композиції (Автор відразу вводить читача у середину дії і так несподівано твір закінчує).
·        Автор сподівається на співтворчість читача (Ті елементи, яких не вистачає, читач «доповнить сам»)
·        Використання художньої деталі.
V Узагальнення і систематизація
Робота зі статтею підручника «Роль художньої деталі в оповіданнях Чехова».

Літературний диктант із взаємоперевіркою
1.     Жанр твору «Товстий і тонкий». (Оповідання)
2.     Псевдонім Чехова на початку літературної діяльності. (Антоша Чехонте)
3.     Ім’я гімназиста третього класу (Нафанаїл)
4.     Хто з героїв мав ім’я Михайло?(Товстий)
5.     Протиставлення явищ, понять, предметів. (Антитеза)
6.     Ким була за віросповіданням дружина Тонкого?(Лютеранкою)
7.     Виразна подробиця твору(Художня деталь)
8.     Що виготовляв на продаж Тонкий?(Портсигари)
9.     Чин Товстого. (Таємний радник)
10. Яке прізвисько мав Товстий під час навчання в гімназії? (Герострат)
VI Підсумки уроку
Учитель.  Герої його оповідань – звичайні люди, які живуть серед нас та поряд з нами. За якими законами вони живуть? Що керує їхніми вчинками та почуттями? Людські стосунки чи посади, звання, ранги. Відкрити  в людині людину, нагадати про забуту людську гідність – ось про що мріяв А.П.Чехов.
VII Домашнє завдання.
Вивчити визначення термінів: «художня деталь», «іронія». Переповісти історію від імені Товстого, Тонкого, його дружини, сина. Підготувати повідомлення про особливості поведінки хамелеона.

Немає коментарів:

Дописати коментар

10 методів видавати нові ідеї З літературних джерел відомо, що креативність – якість, яку високо цінять не лише роботодавці. Умінн...