Конспект уроку. Уславлення сили людського духу у романі Ж. Верна "П’ятнадцятирічний капітан".


Тема. Уславлення сили людського духу у романі Ж. Верна "П’ятнадцятирічний капітан".
Мета: продовжити роботу над текстом роману "П’ятнадцятирічний капітан",
           зосередивши увагу на його першій умовній частині "У морі. Корабельна
           аварія", почати працювати над характеристикою образів Діка Сенда,
           Геркулеса, Негоро, кузена Бенедикта, простежити шлях "Пілігрима" від
           берегів Африки до Анголи, показати важливість знань в житті людини
           та стійкість людини в екстремальній ситуації; розвивати усне зв’язне
           мовлення учнів, навички аналізу художнього образу з використанням
           тексту художнього твору; виховувати повагу до високих моральних
           цінностей, викликати інтерес до читання, прищеплювати прагнення
           поповнювати свої знання, уміти їх використовувати.
Обладнання: карта подорожі пасажирів "Пілігрима", малюнки учнів до твору,
                       фотографії з зображенням кита, шхуни-бриг, лагу, компаса,
                        репродукція картини І. К. Айвазовського "Буря".
Хід уроку
I Актуалізація опорних знань.
1Слово вчителя. На минулому уроці ми з вами почали знайомитись із творчістю всесвітньовідомого письменника Жуля Верна, говорили про його внесок у створення науково-фантастичного роману, про незвичайний дар наукового передбачення. І щоб пригадати вивчене на уроці та вдома, ми проведемо літературний диктант.
2. Літературний диктант.
 1. Жуль Верн народився у …(м. Нант, Франція).
 2. В дитинстві Жуль Верн мріяв про подорож до країни…(Індії).
 3. Батько Ж. Верна мріяв про те, щоб син став…(юристом).
 4. Сам Жуль мріяв стати…(письменником).
 5. Ж.Верн передбачив виникнення космічного…, підводного…(корабля, човна)
 6. Жуль Верн написав серію науково-фантастичних романів, яку назвав…("Незвичайні подорожі").
 7. У цю серію входить…книг(63).
 8. Першим твором цієї серії став роман…("П’ять тижнів на повітряній кулі").
 9. Роман "П’ятнадцятирічний капітан" належить до різновиду роману, який називається… (пригодницьким).
 10. Науково обґрунтований роман, в основі якого лежить географічна помилка це…(географічний роман).
II Мотивація діяльності учнів.
Слово вчителя. Отже, роман "П’ятнадцятирічний капітан" – пригодницький роман з елементами географічного. Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, яка ж географічна помилка сталася і чому. Як ця помилка вплинула на долю героїв роману?
III Робота над темою уроку.
1. Повідомлення теми та цілей уроку.
(Запис теми до зошитів)
Слово вчителя. Сьогодні ми познайомимося з героями роману і разом з ними вирушимо у подорож, дізнаємося, які риси характеру проявляють герої в екстремальній ситуації. Спробуємо з’ясувати, яку роль грають знання в житті людини. Отже, вирушаємо в подорож. Оскільки в романі "П’ятнадцятирічний капітан" багато нових для вас слів, ми будемо за допомогою звертатися до "мовознавців", які з’ясовували значення слів і склали словничок.
2. Словникова робота.
Шхуна-бриг – судно, що має кілька щогл, оснащених прямими й косими
                          вітрилами.
Пілігрим (у перекладі з латинської) – чужоземець-паломник, мандруючий
                 богомолець, мандрівник.
Лаг – навігаційний прилад для вимірювання швидкості руху судна або
          пройденого ним шляху. (Дерев’яна дощечка на довгій линві, яка кидалася
          у воду; по швидкості розмотування линви визначали швидкість руху
          корабля).
Компас – прилад, за допомогою якого визначають сторони світу. Для
                 визначення сторін світу, у якому намагнічена стрілка завжди показує
                 на північ.
3. Бесіда за прочитаними розділами(ч.I, розділи 1-14). Робота з текстом.
– Як ви думаєте, чому Жуль Верн дає таку назву шхуні?(Назва корабля асоціюється з мандрами).
(Група "географів" знайомить по карті з маршрутом "Пілігрима", відповідаючи на запитання).
– Звідки і з якою метою шхуна "Пілігрим" відбула у плавання?(Із Сан-Франціско, для полювання на китів).
– Як звали її власника? Хто входив до складу команди?(Власник шхуни – містер Уелдон. Склад команди: капітан Халл, 4 матроси, штурман Говік, новачок – п’ятнадцятирічний юнга).
– Чи вдалим виявилося полювання?(Трюми не були заповнені китовим жиром).
– Хто такий Дік Сенд? Як він потрапив на корабель?(Дік Сенд – п’ятнадцятирічний юнак, сирота. Помітивши його допитливість та здібності капітан Халл відрекомендував його Джеймсові Уелдону).
4. Робота над характеристикою Діка Сенда.(Складання грона)
– Назвіть повне ім’я цього героя. Звідки походить його прізвище?(Річард Сенд. Ім’я дали на честь перехожого, який підібрав хлопця через 3 дні після народження, прізвище – від назви піщаної коси Сенді-Гук).
– Знайдіть в романі та зачитайте опис зовнішності юнака.("його розумне обличчя… дітьми").
– Якими рисами характеру наділив його автор?(Старанність, допитливість, відважність, серйозність).
– Як ви поясните слова "Той, хто з дитинства розуміє, що праця – це закон життя, що хліб заробляють тільки в поті чола, той долею призначений для великих справ, бо в нього у потрібний час завжди знайдуться воля і сила виконати їх"?
– Чи стосуються ці слова Діка Сенда?(Дік – сирота, він змалечку розуміє, що потрібно наполегливо працювати для того, щоб здійснити свої мрії, і тяжкою працею добивається своєї мети).
5. Продовження бесіди. Робота з текстом.
– Хто з’являється на борту шхуни у Новій Зеландії?(Негоро).
– Складіть словесний портрет Негоро, використовуючи цитати.
– Що не сподобалось капітанові у Негоро?(Уникливий погляд).
– Про що свідчить такий погляд?(Нещирість людини).
– Хто такий кузен Бенедикт?
– Які риси вдачі були притаманні ентомологу?(Безпорадність, готовність прийти на допомогу, незграбність).
– Як характеризує команду "Пілігрима" епізод порятунку людей з напівзатонулого "Вальдеку"?(Як людей, готових прийти на допомогу в будь-який момент).
– Що розповіли про себе врятовані?
– Користуючись цитатами, дайте опис собаки Дінго.
– Кого Дінго вважав своїм ворогом?(Негоро).
– Чому загинула команда "Пілігрима"?
– Хто взяв на себе керування кораблем?
– Які риси характеру проявляє у цій ситуації Дік?(Впевненість, рішучість, відповідальність).
– Чому місіс Уелдон вважає, що корабель треба вести до найближчого порту на американському узбережжі, а не до Вальпараїсо?(Вона вважала, що керування кораблем буде дуже складним для п’ятнадцятирічного юнака).
– Чи вдалося Діку дістатися берегів Америки?(Він потрапив у Анголу).
– Чому Дік вважав, що потрапив в Америку?(Він сплутав острів Пасхи з одним із островів Трістан-да-Кунья).
6. Виступ учнів "мореплавців"(Результати дослідницької роботи).
1). Чому Негоро вдалося здійснити підступний план і спрямувати корабель до берегів Африки?("Дік "новачок у навігації": він уміє визначати місцеперебування судна тільки за допомогою компаса і лага").
2). Чи міг би Дік Сенд уникнути фатальної помилки під час визначення місця знаходження корабля?("За 4-5 років Дік Сенд досконало оволодів би прекрасним і водночас важким фахом моряка…правильний курс" розділ 9).
3). Чи можна визначити місцеперебування корабля в океані без компаса?(Можна визначити, в якому напрямку рухається корабель. Вдень тінь від корабля падає на південь, вночі Полярна зірка знаходиться на півночі).
7. Слово вчителя. Дік через свою недосвідченість допустив фатальну помилку. Корабель розбився, але йому вдалося врятувати пасажирів.
– Які риси характеру Діка допомогли йому це зробити?(Впевненість, самопожертва, працьовитість, витривалість, повага до людей).
8. Слово вчителя. П’ятнадцятирічний юнак зміг зберегти життя усім пасажирам "Пілігрима", виявивши неабияку силу духу.
IV Підсумки уроку.
– Які головні труднощі виникли в героїв роману на морському шляху?
    Загибель екіпажу                                       Капітан був юним і мав мало досвіду

                                            Випробування               Підступність Негоро

Буря, шторм                                                    Врятовані негри не знали морської
                                                                          справи
– Як поводилися герої за цих складних обставин?
– Які риси характеру проявили? Як ставилися один до одного?(Вони були мужніми, сміливими, сильними духом людьми, які прагнули за будь-яких умов подолати труднощі).
– Чи відповідає характерам героїв твору вислів Б. Шоу: "Людина – що цегла: обпалюючись, вона стає твердою". Поясніть свою думку.(Люди, які пережили труднощі, стають більш впевненими, досвідченими. Особливо це стосується Діка Сенда. П’ятнадцятирічний капітан зрозумів, скільки ще повинен вивчити, щоб стати досвідченим капітаном, і твердо йшов до мети).
V Домашнє завдання. Прочитати розділи 14-18, ч. I. Звернути увагу на те, які риси характеру проявляють герої під час подорожі. Групі "біологів" підготувати повідомлення: "Характеристика рослинного і тваринного світу Америки та Африки". Дати відповідь на запитання: "Що спільного вони мають і чому?"

Немає коментарів:

Дописати коментар

10 методів видавати нові ідеї З літературних джерел відомо, що креативність – якість, яку високо цінять не лише роботодавці. Умінн...