Конспект уроку. Роздуми, життєві спостереження та їх узагальнення у творчості Омара Хайяма.


Тема. Роздуми, життєві спостереження та їх узагальнення у творчості Омара Хайяма.
Мета: ознайомити учнів з особистістю персько-таджицького мудреця Омара  Хайяма; дослідити філософські погляди поета на життя, людину, світ і місце людини в ньому; поглиблювати знання про жанр рубаї; розвивати навички виразного читання, логічне та образне мислення; виховувати найкращі моральні якості, активну життєву позицію.
Обладнання: портрет Омара Хайяма, роздатковий матеріал.
Ні не гнітять мене перестрахи й жалі,
Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:
Того, що суджено, боятися не треба,
Боюсь неправедно прожити на землі.
Омар Хайям
Хід уроку
I Організація класу
ІІ Актуалізація опорних знань
Слово вчителя. На минулому уроці ми з вами почали знайомитися  із  персько-таджицькою літературою епохи Середньовіччя. Чим відрізняється ця література від середньовічної західної літератури?
-         Назвіть відомі вам імена представників персько-таджицької літератури(Рудакі, Фірдоусі, Нізамі, Гафіз, Омар Хайям).
-         Які жанри персько-таджицької поезії вам відомі?
-         Хто був засновником жанру рубаї?
-         Назвіть теми поезії Рудакі.
ІІІ Повідомлення теми і мети уроку
1. Слово вчителя. Сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з персько-таджицькою поезію доби Середньовіччя і познайомимося із творчістю видатного поета-гуманіста і вченого Омара Хайяма. Про нього поет Ахмат Дашнакі писав: «Він був таким самим,як усі ми:інколи мерзнув і голодував,інколи жив прекрасно,багато думав і багато працював. Але водночас встигав і любити. Кого? Я б сказав так:людину загалом…». Сучасники Омара Хайяма називали:
«найрозумніший муж століття»;
«цар філософів Сходу і Заходу»;
«перлина Сходу»;
«знавець грецької науки»;
«доказ істини».
-         Чи дійсно Омар Хайям заслуговував такого звання?
-         Вдома ви повинні були дізнатися про життя і творчість Омара Хайяма.
2. Бесіда за запитаннями
1.     Яке повне ім’я поета? Що означають усі складові його імені?
2.     Як склалася доля Омара Хайяма?
3.     Завдяки яким  винаходам Омар Хайям і без написання поезій міг би нам бути відомим?
4.     Які відкриття в області математики він здійснив?
5.     Що вам відомо про діяльність О.Хайяма як астронома та астролога?
6.     Що вам відомо про О. Хайяма як про філософа?
7.     Який внесок Омара Хайяма у розвиток середньовічної лірики?
8.     Коли і завдяки кому європейці познайомилися із творчістю Омара Хайяма?(у ХIХст. англійською мовою рубаї переклав Едвард Фіцджеральд. У1859р він опублікував книгу віршів «Рубайят Омара Хайяма»)
9.     Як вшановують пам’ять Омара Хайяма у світі та на його батьківщині?(Щорічно у травні відзначається Всесвітній день пам’яті Омара Хайяма, а в усіх школах Ірана проходить урок «День Хайяма»
3. Теорія літератури
- Згадайте, які особливості жанру рубаї?(філософська глибина, лаконізм, гнучкість форми, чітка ритмомелодика)
Рубаї – чотиривірш філософського змісту, що висловлює певну думку, підкреслену в останньому рядку. У рубаї римуються перший, другий, четвертий рядки.
- Рудакі був засновником жанру рубаї. У Омара Хайяма вони набувають афористичності.
4. Слово вчителя. Омар Хайям надав цьому жанру філософських роздумів. Східнознавці-перекладачі об’єднали вірші у збірку «Рубайят».
   Про що розмірковував поет? Ми зараз будемо читати поезії та визначимо основні теми рубаї Омара Хайяма.
5. Читання рубаї та визначення їхньої тематики(учні записують теми рубаї в зошити).
1.Хіба у Всесвіті найкращий твір – не ми?
В очах у розуму зіниця й зір – не ми?
Це коло Всесвіту скидається на перстень.
А камінь, що горить ясніш од зір, - це ми.
- Про що або про кого говорить поет у вірші?( Про людину, яка є центром Всесвіту)
- Чи цінує він людину?(Так, вважає найкращим створінням)
- З чим порівнюється світ у цьому рубаї?( З перснем)
- З чим у поета асоціюється людина?( З дорогоцінним каменем, найціннішим, що є у персні, а людина найцінніша у Всесвіті)
2.Світ не знає кінця і початку не зна.
Нас не стане, зітруться в віках імена.
Буде сонце вставати і зірка зоріти
Сотні тисячі літ. Після нас і до нас.
-         Знайдіть метафору у цьому чотиривірші(Сонце вставати)
-         Як ви розумієте значення цих слів?( Життя буде продовжуватися)
-         Про що розмірковує поет у цьому вірші?( Життя було і буде, безкінечність світобудови, вічний кругообіг матерії)
Поет  мріє залишити слід на Землі після себе:
Чи діждемо жаданого спокою,
Чи дійдемо до хати над водою?
О,як я хочу після тисяч років
Зійти з землі хоч травкою малою!
3.Джерело ми розваг і смутку копна,
В нас Всевишній живе і живе сатана,
Бо людина, як світ цей, багатоманітна,
Ми – провалля, і ми – височина.
-         Якою зображує людину Омар Хайям?(Людна може бути різною: в ній поєднується і святий і грішник)
-         Який художній засіб використовує для цього поет?(Антитези: провалля-височина, Всевишній-сатана)
Учитель. У центрі рубаї філософа-поета тямуща, творча, активна людина. Поет возвеличує її, утверджує її право на радість буття, на земне щастя. Водночас Омар Хайям стверджує, що людина не святе створіння, вона має і недоліки.
-         Як ви гадаєте,якою повинна бути людина, про що вона повинна турбуватися у своєму житті?(Відповіді учнів)
6. Робота з епіграфом.
Прочитайте епіграф і скажіть, що означає праведно прожити на землі?
 - Чого найбільше боїться Омар Хайям?
Відповіддю може бути наступний чотиривірш поета.
6.Я б краще вороном копався у ріллі,
Ніж у негідника живився на столі,
Сухим окрайчиком задовольнятися краще,
Ніж губи мазати в чужому киселі.
(Омар Хайям добре знає, чого ніколи не зможе зробити:бути блюдолизом, принижуватися заради власної вигоди).
5.Як би мені до рук – скрижалі Долі,
Я розписав би їх по власній волі.
Із світу вигнав би всі смутки й болі.
Чолом небес досяг, не жив би долі!
-         Який художній засіб використав Омар Хайям?( Антитеза небеса-діл).
(Зробив би світ кращим, а людину щасливішою)
- Що таке скрижалі?(Дошка ,таблиця з написаним на ній священним текстом)
-         Якби перед вами поклали книгу вашої долі, який запис ви б в ній зробили?
7. Продовження роботи над визначенням теми рубаї.
Учитель. А ми розмірковуємо далі. «Життя людини – це мить між минулим і майбутнім. Лови миті швидкоплинного життя, не гай часу, отримай щастя тут, на землі», - пристрасно закликає філософ.
-         Чи може людина вплинути на свою долю? Якою є відповідь О. Хайяма?
7. Хай кожна мить, що в вічність промайне,
Тебе вщасливлює, бо головне,
Що нам дається тут, - життя: пильнуй же!
Як ти захочеш, так воно й мине.
- Омар Хайям багато розмірковував про смерть людини. Це сумна тема. Життя не вічне, і закон його суворий: людина народжується, старіє і помирає.
8. Кульгава старість, юність бистронога –
Все товпиться до вічного порога.
Недовго світом тішаться живі:
Всі підем геть, у всіх одна дорога.
-         Який закон буття відображено у цьому рубаї?( Усе народжується, розвивається, занепадає).
-         Які епітети використовує Омар Хайям? Чому?(Кульгава, бистронога).
-         Як розумієте значення метафори «все товпиться»?(Усе тлінне).
-         Але в іншому рубаї О.Хайям стверджує:
22. Що світ міняється – чи варто цим журитись?
Нехай міняється – ми будем веселитись!
Якби незмінною була природа, друже,
Ніколи не діждав ти черги народитись.
9. О Доле! Злочини ти твориш і сама
Їх потім визнаєш! Даруєш ти сліпма
Добро мерзотнику, а праведнику – кару.
Чи одуріла ти? Чи вижила з ума?
-         Яка тема цього рубаї?(Протест проти несправедливого світового порядку)
-         Які художні засоби використовуються?(Звертання, риторичні питання, короткі, здебільшого прості речення)
-         Чому слово «Доля» написано з великої букви?(Звеличує її)
-         Як вам здається, що лежить в основі життя людини?
Учитель. У результаті пошуків основ буття Омар Хайям доходить висновку. Що першоосновою людського існування є любов, кохання. Саме воно відіграє велику роль у житті людини.
10. Первинніше сущого всього – любов.
У піснях молодих перше слово – любов.
Бідний вигнанцю дивного світу кохання,
Знай, що всього життя передмова – любов
- Кого поет називає «вигнанцем дивного світу кохання»?
11.По розлуці до тебе лечу з усіх сил,
Тільки б вітер нещадний не збив моїх крил.
Я сліди твої, наче святиню, шукаю,
Ти яскрава красою, мов сотні світил.
-         Кому присвячено цей вірш?
-         Які художні засоби використовуються у рубаї?(Порівняння)
Учитель. Для Омара Хайяма кохана - це «чарівна троянда», «стрункий кипарис», «жадана і ніжна». Оспівування кохання надає оптимістичного звучання його творам.
12. Ти, кохана, за світ весь миліша мені,
Що в житті є дорожчим від нього самого?
Серця ясна зоря, тішиш очі мені,
Й за життя ти дорожча, кохана, мені.
13. Шукав поради я у зошитах сторіч –
І скорбний друг мені таку промовив річ:
«Щасливий тільки той, з ким поруч мила, схожа
На місяці – білозір у довгу-довгу ніч!»
14.У мене тайна є – і тайну ту єдину
Я зараз виявлю(прости мою провину):
Тебе кохаючи, я ляжу в домовину,
Тебе кохаючи, у небеса полину!
- Яка думка утверджується в цьому рубаї?(Думка про вічність кохання)
Учитель. На щастя чи нещастя – це нехай вирішує кожен сам – Бог створив людину. Але є життя і потрібно жити, хоча це не так просто. У рубаї ми знаходимо безліч порад, як має поводитися людина, щоб миттєвості життя були змістовними.
15. Для друга гідного душа на все готова!
І в ноги вклониться, не вимовивши й слова,
Дізнатись хочеш ти, чи є на світі пекло?
Є пекло: з підлою людиною розмова.

16. Всі таємниці пильно зберігай, 
Щоб не дізнався нелюд і шахрай. 
І зваж: як з іншими ти поведешся, 
Того від інших і собі чекай.

17. Шукай людину скрізь: на бідному постої, 
У закутку нужди, й у пишному покої. 
Одна душа жива за сто Кааб дорожча! 
Чому ж ідеш до них? Шукай душі живої!
Кааб-будівля у вигляді куба у Священій Мечеті, головне святилище ісламу.                                                                                                   

18. Про вчора не гадай — воно навік зів'яло, 
Про завтра не журись — воно ще не настало. 
Минуле й завтрашнє — підпори ненадійні! 
Живи хвилинами, бо в тебе їх так мало!
Учитель. Є ще одна дуже важлива тема у творчості Омара Хайяма. Гадаю, ви легко визначите тематику цього рубаї.
19. У ваганнях підтримай мене і порадь,
Сколупни з недолугого слова печать.
Якщо в силі ослабну і в мові поблякну,
То мене надихає Твоя благодать.
-         Як ви розумієте рядок «Сколупни з недолугого слова печать»?(Дай талант поета, дозволь говорити)
-         До кого звертається ліричний герой у скрутну хвилину?(До Бога)
-         Що надихало поета на написання віршів?(Підтримка бога)
Учитель. Розповсюдженими в поезії Омара Хайяма є образи вина та гончара.
 Розповідь учня. Образ вина – це реальний хмільний напій і засіб відсторонення від проблем світу. У вині – злет душі, яка відкинула заборони і умовності. Але частіше – це уособлення усіх простих і доступних земних радощів. Можливо,похвала вину була особливою формою протесту проти церковних догм, оскільки вино заборонялося ісламом
26. Ця піала вина – всіх вір і раю варта,
А крапелька його – вінця Китаю варта.
Всіх радощів життя ця дивна гіркота,
Що в чарку з глечика я наливаю, варта.
24.Чи довго житиму серед облуди,
Про хліб і спокій дбатиму, як люди?
Налий вина! Хто зна, чи встигну витхнуть
Я те повітря, що набрав у груди.
Розповідь учня. Образ гончара є алегорією Бога й символізує стосунки між Творцем і його творінням.
27. О Майстре, нашого життя первопричина!
Чом має стільки вад твій першотвір людина?
Як добре виліпив, навіщо розбиваєш?
А вийшла помилка – чия ж у тім провина?
Занадто прямими і непростими були запитання до Аллаха.
25.Коли єство моє ліпив Творець із глини,
Зарані відав він про всі мої провини.
Якщо від нього й гріх, чому ж мене він хоче в день суду
Ввергнути в палаючі глибини?
8. Запис у зошит
Основні теми рубаї Омара Хайяма
1.     Цінність людини на землі.
2.     Роздуми над сенсом життя.
3.     Тема радощів земного життя.
4.     Вірші про кохання і дружбу.
5.     Роздуми над Кораном.
6.     Тема людської гідності.
7.     Судження про несправедливий устрій суспільства.
8.     Визначає істинні цінності: саме життя, свобода, знання, спілкування з мудрими людьми, природою, друзями, спокій, прості людські радощі.
IV Підбиття підсумків уроку
1.     Слово вчителя. Познайомитися з поезією Омара Хайяма нам допомогли перекладачі віршів видатного поета Сходу українці Василь Мисик, Микола Бажан, Дмитро Павличко, Володимир Ляшкевич, Віталій Іващенко, Володимир Ящук, Данило Кононенко, Юрій Хоботюк.
2.     Завдання «Поради від Омара Хайяма»
Із запропонованих рубаї оберіть рядки, у яких є відповідь на питання про те, яким має бути життя, і як пораду адресуйте їх своєму другові.
3.     Слово вчителя. Дослідження Омара Хайяма корисні й повчальні і для нас сучасних людей.
Живи праведно
Не губи розуму
Не будь блюдолизом
Будь високий духом
Цінуй життя
V Домашнє завдання.
Вивчіть на пам’ять 3-4 рубаї Омара Хайяма, визначте їх тематику та основну думку.
VI Рефлексія
1.     Відновлення тексту віршів
1. Ні не гнітять мене перестрахи й жалі,
Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:
Того, що суджено, боятися не треба,
(На, прожити, боюсь, землі, неправедно)
Відповідь: Боюсь неправедно прожити на землі.
2. Хай кожна мить, що в вічність промайне,
Тебе вщасливлює, бо головне,
Що нам дається тут, - життя: пильнуй же!
(Мине, як, й, ти, воно, захочеш, так)
Відповідь:Як ти захочеш, так воно й мине.
3. Я тільки й знаю, що знання шукаю,
В найглибші таємниці проникаю
Я думаю вже сімдесят два роки –
(Нічого, бачу, і, не знаю, що, я)
Відповідь: І бачу, що нічого я не знаю.
4. Торував я до мудрості сотні доріг.
Міркував про незвідане й спати не міг.
Сімдесят я прожив. І що встигнув збагнути?
(Збагнути, нічого, що, власне, зміг, не, я)
Відповідь: Що нічого збагнути я, власне, не зміг.
5. Недоброзичливість ніколи не могла
Узяти верх: до злих вертались їх діла.
Я зичу благ тобі – ти зла мені бажаєш:
(Не, благ, ти, діждешся, зла, побачу, не, я)
Відповідь: Ти благ не діждешся, я не побачу зла.
2.     Заключна бесіда.
- Давайте підсумуємо, які моральні заповіти залишив нам О.Хайям?(В центрі його уваги – мисляча, творча, активна людина. Поет возвеличує достоїнства людської особистості, утверджує права людини на радість буття Треба позбутися непевності, звільнитися від духовного рабства. Тільки  вільна людина може відкривати закони природи, розгадувати таємниці Всесвіту. Людина має право бути щасливою , живучи на Землі.
   Поезія О.Хайяма – оповідь сміливої духом, допитливої людини, яка жила інтересами свого часу, виношувала протести проти всього,що обмежувало й гнітило її на Землі.)

Немає коментарів:

Дописати коментар

10 методів видавати нові ідеї З літературних джерел відомо, що креативність – якість, яку високо цінять не лише роботодавці. Умінн...